velfærd der virker


Når vi arbejder fremsynet med organisering, uanset om det er at noget skal gøres større eller mindre, at snittet skal lægges på en ny måde, budgetter skal blandes mm. så er vi tilstede til det kører og er fuldt implementeret.

Vores forslag til justeringer af organisationer udspringer ALTID fra det faglige synspunkt og dermed det borgernære.

Herunder kan ses et udsnit af de justeringer vi har implementeret for andre de sidste 8 måneder.

organisatorisk handskemageri

Fremsyn

I Velfærds perspektiv skal meget mere velfærdsarbejde organiseres horisontalt og borgernaturligt. Med naturligt mener vi efter de udfordringer og bevægelser borgerne kommer med. Det de vil have hjælp til er for det meste vandret og går på tværs af lovgivninger og organisationer.  Mange kommuner vil gerne prøve kræfter med det tværgående arbejde. Og det er et klogt fremtidssikret valg. At arbejde horisontalt og efter den borgerrettede logik er der evidens for giver den bedste borgerservice, den mest rentable organisering og den største arbejdsglæde blandt medarbejderne.

Selvom det er klogt er det også vanskeligt, for det giver nye mellemrum og overgange og så tager det tid at implementere. Vi har selv som chefer stået i situationer hvor den organisatoriske angst for at miste det faglige og driftsmæssige fodfæste ved at blande det hele, blev årsagen til at vi ikke gik hele vejen. Men man behøver ikke at gå hele vejen for at det har stor effekt på borgerservice, medarbejdertrivsel og økonomi. Man kan også blande kortene lidt. Og så lidt til. Det vigtigste er at man gør noget andet hvis det man plejer at gøre ikke fungerer. Og at man bliver ved til det er implementeret og at det daglige arbejde kører.

"Vi har et ønske om reel borgerinddragelse"
Styrke myndigheds samarbejde med skoler og daginstitutioner i det tidlige arbejde med børn i mistrivsel
Oprettelsen af en Styrket Modtagelse